1. Identity statement | |
Reference Type | Thesis or Dissertation (Thesis) |
Site | mtc-m21b.sid.inpe.br |
Holder Code | isadg {BR SPINPE} ibi 8JMKD3MGPCW/3DT298S |
Identifier | 8JMKD3MGP3W34P/3NAKDRE |
Repository | sid.inpe.br/mtc-m21b/2017/02.04.17.17 |
Last Update | 2017:06.01.19.01.02 (UTC) sergio |
Metadata Repository | sid.inpe.br/mtc-m21b/2017/02.04.17.17.51 |
Metadata Last Update | 2021:02.08.20.00.20 (UTC) sergio |
Secondary Key | INPE-17814-TDI/2552 |
Citation Key | Paolicchi:2017:AeAnRe |
Title | Aerothermodynamics analysis of a reentry vehicle with surface discontinuity-like a gap |
Alternate Title | Análise aerotermodinâmica de um veículo na reentrada com descontinuidades na superfície - do tipo filete |
Course | PCP-ETES-SESPG-INPE-MCTIC-GOV-BR |
Year | 2017 |
Date | 2017-02-02 |
Access Date | 2024, Apr. 26 |
Thesis Type | Tese (Doutorado em Combustão e Propulsão) |
Secondary Type | TDI |
Number of Pages | 160 |
Number of Files | 1 |
Size | 12866 KiB |
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2. Context | |
Author | Paolicchi, Luis Thiago Lucci Corrêa |
Group | PCP-ETES-SESPG-INPE-MCTIC-GOV-BR |
Committee | Santos, Wilson Fernando Nogueira dos (presidente/orientador) Travelho, Jeronimo dos Santos Mendonça, Márcio Teixeira de Villa Nova, Helcio Francisco Leite, Paulo Henrique Mineiro |
e-Mail Address | ltlcpaolicchi@gmail.com |
University | Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais (INPE) |
City | São José dos Campos |
History (UTC) | 2017-02-04 17:18:26 :: lucci@lcp.inpe.br -> yolanda.souza@mcti.gov.br :: 2017-02-10 10:36:10 :: yolanda.souza@mcti.gov.br -> lucci@lcp.inpe.br :: 2017-03-20 04:10:44 :: lucci@lcp.inpe.br -> yolanda.souza@mcti.gov.br :: 2017-03-20 19:47:55 :: yolanda.souza@mcti.gov.br -> lucci@lcp.inpe.br :: 2017-03-21 17:04:42 :: lucci@lcp.inpe.br -> yolanda.souza@mcti.gov.br :: 2017-03-21 17:54:01 :: yolanda.souza@mcti.gov.br -> lucci@lcp.inpe.br :: 2017-03-22 20:57:16 :: lucci@lcp.inpe.br -> yolanda.souza@mcti.gov.br :: 2017-03-24 11:08:54 :: yolanda.souza@mcti.gov.br -> lucci@lcp.inpe.br :: 2017-05-26 18:22:35 :: lucci@lcp.inpe.br -> administrator :: 2017-05-29 12:06:23 :: administrator -> yolanda :: 2017-05-29 12:06:44 :: yolanda -> yolanda.souza@mcti.gov.br :: 2017-05-29 12:22:51 :: yolanda.souza@mcti.gov.br -> administrator :: 2017-05-31 14:47:59 :: administrator -> marcelo.pazos@inpe.br :: 2017-06-01 18:48:23 :: marcelo.pazos@inpe.br :: -> 2017 2017-06-01 19:01:27 :: marcelo.pazos@inpe.br -> administrator :: 2017 2021-02-08 16:26:39 :: administrator -> sergio :: 2017 |
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3. Content and structure | |
Is the master or a copy? | is the master |
Content Stage | completed |
Transferable | 1 |
Keywords | direct simulation Monte Carlo hypersonic vehicle gas dynamics discontinuity on vehicle surface reentry vehicle simulação direta de Monte Carlo veículo hipersônico cinética dos gases imperfeições nas superfícies de veículos veículo na reentrada |
Abstract | A computational analysis has been performed in order to investigate the impact of the presence of gaps and variations on the vehicle nose radius in the flowfield structure, as well as on the aerodynamic properties of hypersonic vehicles in atmospheric reentry at different altitudes. The calculations were performed with a computational model that takes into account the effects of thermodynamic non-equilibrium. A detailed description of the impact on the flow structure - velocity, density, pressure and temperature - as well as on aerodynamic properties - number flux, heat transfer, pressure and skin friction - is presented for various sections of the vehicle due to variations in the gap ratio (L/H) and nose ratio (R), for altitudes (A) of 100, 90 and 80 km. For the conditions investigated, the analyzes showed that the gap presence caused a small influence on the flowfield structure and that a single vortex inside the gap for all gap ratio (L/H) investigated was formed, thus demonstrating that the flow topology inside the gap for transition flow regime differs from the flow topology present for the continuum flow regime. In addition, as the vehicle becomes more aerodynamic, i.e., with the decrease in vehicle nose radius (R), disturbances in the flow structure around the vehicle are smaller and larger are the heat and pressure loads inside the gap. RESUMO: Uma análise computacional foi realizada com o objetivo de examinar o impacto da presença de filetes e da variação do raio de curvatura do bordo de ataque na estrutura do escoamento, bem como nas propriedades aerodinâmicas na superfície de veículos hipersônicos na reentrada atmosférica para diferentes altitudes. Os cálculos foram realizados com um modelo computacional que leva em conta os efeitos do não-equilíbrio termodinâmico. Uma descrição detalhada do impacto sobre a estrutura do escoamento - velocidade, massa específica, pressão e temperatura - bem como sobre as propriedades aerodinâmicas - fluxo molecular, transferência de calor, pressão e atrito - é apresentada para diversas seções do veículo devido às variações nas razões largura-profundidade (L/H) do filete e razões do bordo de ataque (R) para as altitudes (A) de 100, 90 e 80 km. Para as condições investigadas, as análises mostraram que a presença do filete causou uma pequena influência na estrutura do escoamento e que um único vórtice no interior do filete para todas as razões de (L/H) investigadas foi formado, demonstrando então que a topologia do escoamento no interior do filete para regime de transição difere da topologia do escoamento presente para o regime do contínuo. Além disso, a medida que o veículo se torna mais aerodinâmico, isto é, com a diminuição do raio de curvatura do bordo de ataque (R), as perturbações na estrutura do escoamento ao redor do veículo são menores e maiores são as cargas de calor e pressão dentro do filete. |
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